marți, 9 august 2011

Gem de caise

A cam trecut sezonul caiselor, dar trebuie sa imi notez reteta  pentru ca la anu' sa fac gem de caise fara sa o sun pe mama de 3 ori pentru asta :) .
De fapt, cred ca nu e gem in adevaratul sens al cuvantului, deoarece DEX-ul spune ca gemul se obtine " prin fierberea fructelor (întregi) cu zahăr", ori in borcanele mele fructele nu sunt intregi. Dar sigur nu e dulceata, nu imi seamana nici a marmelada, e poate un sos ... dar daca l-am pus pe iarna o sa-i spun, generic, gem. Nu cred ca manac de doua ori pe an gem uns pe paine, dar alta e povestea cu clatitele ... sau (aproape) orice prajitura cu mere, cu care gemul de caise merge de minune.
Imi amintesc ca gemul de caise facut de mama, pe cand eram mica, era preferatul meu pentru ca avea in el ceva crocant - samburi de caise! Ii pescuiam repede din borcanul proaspat desfacut, care isi pierdea apoi tot farmecul! Acum se spune ca acesti samburi sunt toxici, sau, din contra, ca sunt foarte buni... cine se teme de toxinele lor poate sa-i inlocuiasca cu migdale - sau sa nu-i puna defel. Eu am pus in cateva borcane samburi - de fapt, miezul samburelui, gandindu-ma ca oricum am mancat multi in copilarie (si n-am patit nimic....).
ingrediente - pentru 8 borcane de 400 gr:
- 3 kg caise - din care au ramas 2.3 kg dupa ce am scos samburii
- 900 gr zahar (400 gr la kilul de fructe)
- zeama de la jumatate de lamaie
metoda:
- se spala caisele si se scot samburii; se pot folosi cativa dintre ei pentru a le scoate miezul: se sparge samburele, se curata de cojita maronie (daca nu se ia usor se oparesc 1-2 minute in apa fiarta, dupa care se desprinde pielita foarte usor); mi s-a parut ca unii samburi erau amari , asa ca nu am pus in toate borcanele;
- jumatatile de caise, cu coaja cu tot, se paseaza cu ajutorul unui blender;
- se pune pasta de fructe la fiert si se lasa sa fierba cam 10 minute, fara zahar (spune mama ca zaharul adaugat de la inceput le va inchide la culoare); tot pentru a-si pastra culoarea vie am pus zeama de lamaie;
- se ia cratita de pe foc, se adauga zaharul si se amesteca bine, apoi se pune din nou pe foc si se fierbe inca 10-15 minute;
- se pune gemul fierbinte in borcane sterilizate care se invelesc apoi in patura si se lasa sa se raceasca incet;
- saburii se pot fierbe impreuna cu fructele, sau separat - cum am facut eu, sa nu amarasc toata sarja, daca cumva sunt si samburi prea amari; dupa ce le-am dat jos pielita i-am mai aruncat o data in apa clocotita, sa fie si ei "sterili" :).
Cele mai norocoase 7 borcane sunt deja in camara ...


Pofta buna!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...